2009-05-10 | 21:37:56

Åh Mattias!


Mattias Weinhandl

Gift dig med mig Mattias! Kom hit.

Nej nu tog jag faktiskt i lite. Men man druknar lätt i hans fantastiskt fina mörka ögon. Lägg till lite mysig skånska och där hade vi en liten poäng..

Aja vad vill jag komm till. Flummigt inlägg. Men. Jag har tittat på hockey nu i 14 dagar kan vara därför. ligger och tittar på kanonfinalen mellan USA och Ryssland. Sverige tog för en stund sedan brons i VM i Bern. Otroligt härligt faktiskt. Som sagt det är härligare att vinna ett brons än att förlora ett guld. Ikväll vann Sverige ett brons, finalen var inte menat för vårt lag i år heller. Det är en bit dit. För få stjärnor saknades.

Men jag fick ändå njuta av Mattias Weinhandl. 29-åringen från Småland. Den stora stjärnan som gått från Modo till Linköping och som nu spelar in massor av pengar i KHL (ryska ligan). Har alltid haft en förkärlek för Wenis. Mycket pågrund av hans olycka som drabbade honom för tio år sedan.

Det var en fyranationsturnering för Sveriges J20-lag. I slutet av matchen träffas Mattias av en klubbspets i ögat av den tjeckiske spelaren Michal Travniceks. Händelsen är avsiktlig och spelaren stängs av från ishockeyn i tre år. Mattias skada blir stor och allvarlig. Synen på ena ögat blir nedsatt så pass mycket att han endast kan se 10%. 

Karriären var rejält i fara men han lärde sig spela ändå. Trots att han bara ser ett visst grått brus. Han har lärt sig att känna av vart han har sina spelare. Han ser dem inte. Jag kan inte sluta farsineras. Dessutom är han en riktig poänggörare som gör saken ännu bättre. Ögonskadan är väl ödets ironi kanske som gjort att han blivit än ännu bättre ishockeyspelare..trots att det är lite svårt att sia om. 

I Tre Kronor var han i topp i poängligan, han vann folkets röst om bäste spelare x antal gånger och var i det stora hela den bästa spelaren i hela svenska laget.

Det är stort.
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.