2009-05-18 | 21:51:43

Fascinerande







Tittade just på Vetenskapens värld. Inte det program som jag brukar följa. Men när regnet står som spön i backen och surfandet nått en slutpunkt var det med glädje jag fann mig vid Tv:apparaten. I kvällens program fick vi följa pyramidforskare som studerar pyramidernas uppkomst.

Trots att man kommit på hur pryamiderna tillkommit och hur man kunnat lyfta dessa bland annat 4 ton tunga stenarna så finns det fortfarande frågor gällande hur man kunnat skapa formen på pyramiden, att få alla kanter helt raka upp till toppen. Varför har en gång skapats i mitten av pyramiden? Var det en plats för religiösa händelser eller var det helt enkelt en väg för att transportera stenarna lättare? Finns det inbyggda "kranar" innuti pyramiden som gjort att den fått sin form och även fått de utseende man velat skapa?

Hur många frågor som helst, lika många teorier som många gånger bara fastnar som teorier. Jag kommer helt klart besöka Egypten någongång, det är ju ändå en av de sju underverken och jag vill gärna kunna bocka av några av dessa under min livstid.

Jag är helt klart otroligt fascinderad över hur man lyckats bygga detta konstverk för 3000 tusen år sedan. Hur kan man ha varit så begåvade och smarta för att göra denna byggnad. Den är gigantiskt stor, och stenarna väger 3-4 ton!? sedan att sedan frakta dessa, få dess form och sedan göra rum innuti pyramiden och ändå behålla dess form.

Jag är helt förbryllad. Än idag har vi inte förstått allt kring detta underverk.

När jag står där framför pyramiderna kommer det säkerligen bli samma känsla som jag fick när jag stod framför Colosseum.

Helt obeskrivlig, som att färdas flera hundra kanske tusen år bakåt i tiden.

Åh.
1 Kommentarer
JAG:

Men om du skulle börja klura på det så kanske du skulle komma på hur dom gjort!:P



Puss

2009-05-23 | 13:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.