2010-01-21 | 23:12:48

Jag gillar konståkning också!



Plushenko


Jagudin.

Idrott är något som verkligen präglar mitt liv. Tror inte det går en dag utan att jag tittar eller läser sport. Jag vet egentligen inte vart denna tilltragesle till denna utövning kommer ifrån. Pappa är väl intresserad och kan titta men inte som jag. Jag tittar på iprincip på allt - i timmar.

Med förkärlek till ishockey, skidskytte, skidor, friidrott, alpint, gymnastik mm.

Jag har svårare för istället fotboll, tennis, golf, cykling men jag kan ändå titta för skojs skull.

Just nu är det konståkningsEM i Estland. Jag har visst en förkärlek till den sporten också. Minsann. En av anledningarna till att jag gillar sport så mycket är för att jag vill lära mig vad det går ut på, vad som är tjusningen, vilka profiler som finns, favoriter och skrällar, svenskar såklart också, glädjen och även reglerna. Det är alltid fördel att kunna regler, taktik, poängsytstem, namn på alla delmoment etc. Det gör saken mycket enklare att följa och man förstår vad kommentatorerna säger.

Det fick jag vetskap om när jag följde curlingen i OS i Turin. Curling hur kul är det?! Men jag tänkte ge mig den på att gilla det och framförallt lära mig allt. Eftersom det är fruktansvärt mycket taktik i den sporten. Nu vann ju Sverige Guld i OS vilket gjorde det mycket lättare att följa. 

I alla fall. Det jag mest är intrsserad av i konståkning är herrarnas program. De gör de mest spektakulära hoppen, de högsta mm. Denna gång var det extra intressant att följa Evgeni Pluschenko som gjort comeback. Ryssen, som bland annat va med på Eurovision song contest när Ryssland vann för nått år sedan.

Vilken comeback! han gjorde allt perfekt. Inte den vackraste av konståkare direkt men väl den bästa. Jag gillade ju mer den förre ryske stjärnan Alexej Jagudin. Mest för hans stegsekvenser och för att han var trevligare att titta på. =) Synd att han fick sluta 2003.

En som ser ut att ha framtiden för sig är Michael Brezina tjeckien. Fin utstrålning, charm, bra skridskoåkare. Kul. Han blev fyra. 19 år gammal.

Sverige gick det inte så bra för. Båda svenskarna missade totalt. Tråkigt. Tycker även de är rätt tråkiga karaktärer om man kan uttrycka sig så. Lite bittra på något sätt.. men men.

Ska se om jag kommer följa damerna och paråkningen. Får se.
2 Kommentarer
Emma:

Tycker också om konståkningen, men jag blir så förtrollad över att det är så vackert - så jag lipar...curling lipar jag däremot inte till, men göttigt att se/spela. kram på dig! ;)

2010-01-22 | 12:26:13
URL: http://buckley.blogg.se/
Emma:

Hiii, kanske har blivit mer emotionell med åren vem vet? Jomen lite så är jag med, hoppas också på ett bra OS, nära nu! Dom räknar ner här, så jag borde veta på dagen (Arlanda är sponsor)...men kommer inte ihåg? Så kommer inte missa, även om jag är här;) Hoppas jag jobbar när du åker neröver...!!

2010-01-22 | 15:21:09
URL: http://buckley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.