2009-09-19 | 19:29:44

Varför Välja?



Imorgon är det kyrkoval. Förra gången det var kyrkoval så var det rekordåligt deltagande. Det verkar som att detta år är lite bättre men att det forfarande är väldigt många som inte tänker rösta. Många är dåligt pålästa och tror att rösta i kyrkovalet innebär att man är kristen och tror på gud, gudstjänser, bröllop osv.

Isället är kyrkans verksamhet så mycket bredare och innehåller bland annat, barn och ungdomsverksamhet, bistånd, misson, körsång men även frågor som gäller markrättigheter och rent dricksvatten i tredje världen, även stort arbete kring kris och katastrofberedskap.

Jag tycker att vi är privilegade som får rätten till att rösta. Jag tycker om att delta, trots att jag inte i detta avseende inte är stort insatt som en del vänner till mig som sitter i styrelser i Haninge bland annat. Min kunnighet är inte stor och politiken är så stor att det krävs många års arbete för att få den kunskap som krävs.

Som alltid när jag röstar väljer jag vilket block jag tillhör. Många vet inte ens det, men man brukar kunna ha en liten aning om hur man vill ha det i samhället och vilka man vill ska styra Sverige. Förra gången vi röstade i EU-valet förtidsröstade jag eftersom jag var bortrest under själva valdagen. Det var mycket prat om miljö, klimat frågan och Ipred lagen. Ett intressant ämne där vi tillsist fick fram ett röttEU deltagande från Sveriges sida. Även piratpartiet gick framåt framförallt från de ungas sida. Vilket jag tycker var bra. Det måste komma fram partier som är duktiga, proffsiga och kunniga i sitt ämne. Jag säger inte att Piratpartiet skall styra Sverige för deras avsnitt är Internet och dess rättigheter eftersom det är deras område. Vilka som styr över miljö, lagar, rättiheter och andra saker skall ett större parti med tyndpunkt för dessa frågor engagera sig i. Men jag ser att de kan samarbeta med just mindre partier som är Mer insatta i en fråga istället för hundra.

I varje fall röstar jag i första hand i Kyrkovalet 09 för att det finns Ett parti som försöker med alla medel för att ta sig in i Sveriges styrande. De försökte i Rikstadsvalet och gick starkt fram där, även EU valet var de där och deltog och de ser nog att de kan vinna många röster i Kyrkovalet eftersom så få deltar. Detta kan hjälpa dem få större makt.

Jag pratar självklart om Sverigedemokraterna. De vill också in i Svenska Kyrkan och röra om. Här i Sundsvall har de två representanter i fullmäktige. Där kräver man att kommunen med omdelbar verkan ska ta bort alla bidrag till invandrarföreningar nu och i framtiden - för att de är invandrare. Dock vill man behålla bidragen till alla Svenska föreningar i Sundsvall som får bidrag. Man vill alltså att invandrare skall glömma sitt ursprung och kultur och på så sätt bli så svenska som möjligt. Man anser från sverigedemokraterna att detta inte är kulturrasim utan tvärtom, att om invandrare blir försvenskade sker inga kulturkrockar.

Att detta inte ses som rasistisk från deras sida tyder helt enkelt på ren idioti från deras sida. Varför skall inte människor som kommer till Sverige få behålla sin kultur och sitt ursprung? Är alla andra kulturer dåliga kulturer? Skall du skolas in för att bli Svensk när du kommer till sverige? Skall detta bli tidsbesämt? Hur lång tid tar det att bli svensk?

Tyvärr finns det en del som tror på detta tankesätt och därför kommer deras anhängare att rösta. Alla partier som sitter i fullmäkige i Sundsvall vill inte att SD skall komma in mer och vill avslå deras förslag. Men vad händer om människor inte röstar.. Då kommer de skapa fler röser, få mer att säga till om..

Därför kommer jag rösta imorgon.
Mitt block är redan valt.
Och mitt val är så långt från det gulblåa partiet.
Det lyser Rött.
1 Kommentarer
Bella:

skitbra skrivet. snacka om pathos laddad krönika.

2009-09-21 | 00:43:59
URL: http://hazardmissb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.