2010-01-27 | 13:12:49

Recept på Citronkaka med Hallonmaräng



Recept

Till 10 bitar (jag använde mig av en vanlig pajform)

Botten:
150g smör
1/2 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Fyllning:
3 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
1 citron, rivet skal och saft

Maräng:
3 äggvitor
2 dl stösocker
150 g hallon (jag tog ett paket ca 250 g)
florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Blanda samman havregryn, vetemjöl och socker. Tillsätt smöret och samla till en deg. Tryck ut den i en pajform. Grädda mitt i ugnen 10 minuter. Låt svalna.

Fyllning. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt vetemjöl, citronskal och saft. Häll i pajskalet och grädda ytterligare 15-20 minuter. (jag hade 15min).Kakan ska knappt ha stelnat. Låt den svalna igen.

Sätt ugnen på grill 250 grader. Jag hade dock som vanligt med lägre temperatur ca 200 grader. Funkar lika bra.

Maräng: Vispa äggvitan styv och tillsätt socker. Vänd ner hallonen. Mina hallon var något blöta eftersom de tinat och då blev marängen också rosa/röd om man vill ha den vit tror jag man måste ha frusna bär när man vänder ner. Bred marängen över pajen. Ställ in högt upp i ugnen tills marängen fått en gyllenbrun färg.

Garnera med florsocker och lite mynta om man har det =)
Smaskens!
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.