2009-08-25 | 18:45:42

Dilemma

Idag var jag på Arbetsförmedlingen.
Jag trodde inte att jag skulle få ångest när jag gick dit.
Tänkte gå med huvudet högt. Tänka att jag är bättre och kan mer.
Jag har faktiskt en fil.kand. i medie och kommunikationsvetenskap.

Men visst kom ångesten. Så fort jag tog i dörren. man möts av avskrapet från tallriken.
Folk kommer in i keps, otvättat hår, mjukiskläder och foppatofflor. Jag vill bara vända.

Men jag tar en kölapp. Och tillsist är det jag. Jag berättar att jag är arbetssökande igen.
Jag hatar ordet arbetslös. Den smaklösa kvinnan i kassan, med kläder jag inte vet vart de skulle kunna komma ifrån säger. Jaha. Kan jag få din legitimation. Jaha Erica. Ja. Har du något extra jobb just nu? Jag svarar ja, men det är så sällan kanske en gång i månaden. Så jag tänkte stämpla.

Kvinnan i kassan spänner ögonen i mig. Du det får du inte välja. Nähä säger jag. Du får inte tacka nej till jobb. Jag blir lätt sur och påpekar på att det är så sällan. Ja men du får fortfarande inte välja.

I dag är det störtsvårt att få jobb. Då kan folk stämpla. men får de som jag extra jobba får man inte tacka nej. jobbar du då och har ersättning. då mister du den. Är det inte fantastiskt?!

Tur är väl det att jag bor hemma. Men vad ska man göra. Skall jag sitta hemma, utan ersättning. söka jobb samtidigt som jag väntar på att de kanske ringer om extra jobb och jag får tjäna några hundra. Eller skall jag ta ersättning och när väl de ringer får jag tacka nej och mista min vikarieplats eftersom jag inte får jobba får då får jag ingen ersättning???

Jag får det inte att gå ihop. Hur skall man klara sig om man har eget? Leva på A-kassa och inte få jobba. El leva på existensminimun?

Man hamnar ju på gatan om man skall göra på detta vis!

Helt sjukt irriterande.
Sedan frågar kvinnan om jag vet hur min handlingsplan ser ut. Jag säger nej. Inte har jag brytt mig om någon handlingsplan när jag jobbat hela sommaren. Kvinnan himlar med ögonen och skriver ut den. Där står det att jag måste kontakta min handläggare innan den sista augusti. Jaha ska jag kontakta henne och berätta hur det står till eller. Hon svarar arrogant ja.

Suck.



Ett glas av detta hade varit bra mycket bättre!

2 Kommentarer
Åsa:

tack=) jag ska hälsa Anneli det, då blir hon glad!

2009-08-26 | 08:27:30
URL: http://virginias.blogg.se/
Åsa:

Åh nu läste jag ditt inlägg om akassa.



jag vet, det är helt sjukt! Jag har inte haft pengar sen 12 maj. Och hade jag inte bott med johan, ja då vette fan.



Hittar inga jobb heller. Det är ett jävla strul att vara arbetslös. För två år sedan fick jag 5 jobb erbjudanden på en och samma gång. Och nu inget.

herre gud!

2009-08-31 | 23:02:47
URL: http://virginias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Valfritt innehåll, t ex text, bilder m.m.